Skip to main content

SBR jaarrekening aanmaken en versturen

Gepubliceerd op 05 januari 2023

Het aanmaken en aanleveren van een SBR jaarrekening, of andere SBR rapportages, is heel eenvoudig met Pro Management Software. In dit artikel leggen we uit hoe dit werkt en demonstreren we in een video hoe dat eruit ziet.

Bekijk de video

In onderstaande video laten we zien hoe wij met behulp van Pro Management Software in een paar minuten een SBR jaarrekening aanmaken en versturen. De klantgegevens van de betreffende klant zijn reeds in de software opgenomen en de financiële gegevens zijn via de module Balance Base geïmporteerd.

Videolink

De juiste gegevens als basis

Voor het kunnen maken van een SBR rapportage - waar een SBR jaarrekening een voorbeeld van is - moeten we de juiste gegevens in onze software hebben. De financiële gegevens importeren we uit het boekhoudpakket van de klant via onze module 'Balance Base' en overige relevante gegevens komen uit onze module PM Record.

Als de gegevens correct zijn ingevoerd openen we in onze software het tabblad ‘Relevante SBR-gegevens’ alwaar we de datum van de opmaak van de jaarrekening in kunnen geven alsmede de datum van de vaststelling. De verdere gegevens voor het SBR rapport worden ook automatisch overgenomen. Zoals waarderingsgrondslagen, uit het tabblad ‘Toelichtingen en grondslagen’ en bijvoorbeeld de bestuurder die de jaarrekening ondertekent.

Configureer en controleer

Hierna activeren we de module SBR. Hier kunnen we uitvragende partij selecteren, de reden voor aanlevering en van welke periode de financiële gegevens in het SBR rapport moeten komen. Vervolgens kiezen we ‘Aanmaken rapportage’ en wordt op de achtergrond de data getransporteerd naar de SBR verwerker en gevalideerd aan de hand van de bankentaxonomie. In de SBR verwerker kiezen we voor ondertekening van de jaarrekening om daar de indiening te controleren. Vervolgens gaan we naar ‘Enkelvoudige jaarrekening’ en daarna naar ‘Balans’ om deze te controleren. Hierin kunnen afwijkingen naar voren komen die hier direct kunnen worden gecorrigeerd. Als de balans in orde is, slaan we deze op door op het sluiten icoontje rechtsboven te klikken.

Fiatteren en versturen

Nu krijgen we de melding dat de SBR rapportage in PM Record is opgeslagen. In de module SBR rapportage selecteren we de aangemaakte rapportage en kiezen voor ‘verwerken’. Op dit moment wordt de rapportage geladen in de SBR Manager. Vanaf de SBR Manager kunnen we de rapportage verzenden. Het is overigens mogelijk om voor het verzenden een interne of externe fiattering te laten plaatsvinden. De aanlevering ziet er als volgt uit. Aan de hand van de omschrijving kunt u zien dat het om de juiste rapportage gaat. We kiezen nu voor verzenden en de rapportage wordt nu naar de Rabobank verzonden via SBR Nexus. Wilt u meer weten over de SBR mogelijkheden van Pro Management? Neem dan contact met ons op!

Overzichtelijk en gestroomlijnd

PM Online is ingericht om klantdocumenten gestructureerd op te slaan. U en uw medewerkers hoeven dus maar één werkwijze en één mappenstructuur te kennen, die zijn namelijk voor iedere klant gelijk. De software begeleidt het hele proces en vult alles in wat er tussen het gebruik van boekhoudsoftware, Mijn Belastingdienst Zakelijk, etc, gedaan moet worden.

Door één werkwijze te hanteren is het gemakkelijker om een collega te helpen, of juist werk uit te besteden of om over werk te communiceren. Het team wordt flexibeler en sterker.

Door de gestructureerde opslag is bovendien een document of communicatie altijd snel te vinden. Het maakt daarbij niet uit waar er wordt gewerkt; de bestanden staan veilig in de cloud, altijd en overal voor iedere collega beschikbaar.

Kennismaken?

Wilt u kennismaken met onze software? Bekijk onze video!

 

Nieuws

Meer Weten?

Wilt meer weten over PM Online, of wilt u een demonstratie op maat? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.